Deprese, úzkosti a vliv spánku na naše emoce

Aktualizace: 7. říj 2019


Spánek mě fascinuje. Většinu svého života jsem ho brala jako nutné zlo a to se také odrazilo na mém životě. Ocitla jsem se v pekle. Život bylo peklo. Spala jsem čtyři hodiny denně a neustále jsem si namlouvala, jak je to oukej. Jsem přeci mladá, takže moje tělo to zvládne. Zvládlo, ale o chlup.

Nejen, že jsem byla fyzicky pořád nemocná, ale moje mysl byla zanesená. Když jsem si prožila léta negativních okamžiků, včetně deprese a konstatních úzkostí, tak jsem si začala pokládat otázky: Jaký vliv má spánek na naše emoce? Jaký vliv má spánek na deprese a úzkosti? Je možné, že kvalita spánku ovlivňuje to, jak se cítím? Ukázalo, že ano.

Věděli jste, že lidé s nedostatkem spánku jsou více iracionální, než kdyby se pořádně vyspali? Jsou dokonce hyperkaktivní a roztěkaní. To na mě sedělo.

V minulém článku jsem se bavila o studii, kde byly dvě skupinky. Jedna byla vyspalá 8h a druhá nespala celou noc. Obě skupinky byly v kontrolovaném prostředí, ve spánkové laboratoři.

Jeden člověk z té druhé skupinky, tedy nevyspalé, říkejme mu Pepa, byl vzhůru 16 hodin – normálních 16 hodin. Když se ho ptali, jaké má očekávání a jak si myslí, že dá jednu noc bez spánku, tak odpověděl, že má před sebou 30 stránek reportu, který by si rád během této noci přečetl, chce začít co nejdřív. Tohle Pepa řekl v 23:30, o 6 hodin později v 5:30 ráno se Pepy zeptali, jak se má. Pepa je momentálně vzhůru po dobu 22 hodin. Když se ho zeptali, jak se cítí a jak to s reportem šlo, tak jim odpověděl, že žádný "debilní" report nedočetl, že je "nasranej" a hned v zápětí se tomu začal smát, co řekl. Smál se tomu, jak je tahle situace absurdní.

Tohle je hodně důležité. Tady vidíme, že během tak krátké doby vystřídal několik extrémních emocí. Během pár vteřin začal být velmi naštvaný a v zápětí se této své naštvanosti začal smát.

Co se nám ale vlastně děje v mozku, když jsme nevyspalí?

Vědci mrkli na to, co se nám vlastně v tu chvíli děje v mozku, když jsme nevyspalí, proč jsme v tu chvíli tak iracionální a emočně nestabilní. Je zde něco, v našem mozku, čemu se říká amygdala. Máte jednu na levé půlce mozku a druhou na pravé. Tato amygdala je centrum, které je hluboko v našem mozku, které generuje silné emoční reakce, včetně negativních reakcí.

Můžete si to představit jako když by vám například někdo zapískal píštalkou u ucha, tak by se amygdala zapla a vyslala by signál do mozku: nebezpečí! Zabij ho nebo uteč! Když jste nevyspalí, tak ale nepotřebujete aby vám někdo hlasitě pískal píštalou u ucha, vaše amygdala se zapne i při jemnějších zvucích. To určitě znáte. Možná jste to zažili, když jste se nevyspali, tak jste byli více sensitivní na různé zvuky, byli jste víc protivní a dělali jste horší rozhodnutí. To je právě kvůli této amygdale, která je bez spánku citlivější.

No, vědci se pak ještě mrkli na to, co se děje v mozku skupince, která se vyspala krásných 8 hodin. Ukázalo se, že jejich mozková reaktivita byla o 60% menší než u nevyspalých jedinců. Jinak řečeno, Amygdala byla o 60% víc hlučná a reagovala o 60% víc u nevyspalých jedinců než u vyspalých.

Tohle je také alarmující. Pokud je spánek tak důležitý co se týče stability našich emocí, tak by bylo skvělé, kdybychom se všichni včetně finančních ředitelů, učitelů ve školách a politiků na svá velká rozhodnutí, která během dne děláme a kterými ovlivňujeme společnost, pořádně vyspali.

S tím úzce souvisí mentální neduhy, jako je například deprese, úzkost, posttraumatická poruchu, schizofrenie, sebevražda....

Deprese, úzkost, PTSD (posttraumatická psychická porucha), schizofrenie a sebevražda

Věděli jste, že v dnešním uspěchaném a nevyspalém světě momentálně běhá přes 300 milionů lidí, kterým je smutno? Je to tak. A většina z nich jsou ženy. Podle Světové Zdravotní organizace tito lidé mají diagnostikovanou tzv. depresi.

Ukazuje se, že nedostatek spánku tuto mentální nemoc jen podporuje. Nejen to, nedostatek spánku podporuje větší šanci, že člověk skončí s úzkostmi, postraumatickou psychickou poruchou, schizofrenií, sebevraždou.

Matt Walker, psycholog a neurovědec, ve své knize Proč spíme zmiňuje jednu zajímavost. Když je člověk emočně v háji, tak mnoho z nás se utěšuje alkoholem. Jenže, ukazuje se, že alkohol je jedním z nejsilnějších potlačovatelů REM spánku, který tak nutně potřebujeme. Dostáváme se tak do začarovaného kruhu.

Další zajímavostí je, že to vypadá, že neexistuje zatím žádná mentální porucha, kde by jedinci měli spánek v pořádku.

Osobně jsem si depresí prošla a musím říct, že není o co stát. Faktorů, které tento stav ovlivňují je samozřejmě mnoho. Nicméně nedostatek spánku nám moc nepomáhá. U mě spánek hrál velkou roli. Když jsem studovala vysokou ve Skotsku, dělala jsem u toho na plný úvazek za barem, do toho jsem běhala a učila malé děti street dance, tak jsem moc času neměla. Osekala jsem spánek na čtyři hodiny denně, protože jsem si myslela, že spát můžu až v hrobě, že spánek není důležitý. Jenže... jak dnes už víme, díky spánku se nám zhoršuje fyzické ale i psychické zdraví, zkracuje se nám život spolu i s jeho kvalitou.

Spánek je zadarmo, je příjemný a tak nezbytný pro život. Uděláme-li z něho prioritu číslo jedna, postavíme si tak základní kámen svého života, který je pevný a na kterém můžeme stavět dál.

Video verze:

Zdroje:

Proč spíme, Matt Walker, 2017: https://www.melvil.cz/kniha-proc-spime/

Google talk od Matta Walkera: https://www.youtube.com/watch?v=aXflBZXAucQ

Effects of sleep deprivation on procedual errors, Fenn et al., 2018: http://psycnet.apa.org/doiLanding?doi

School start times..,, Chapman et.al., 2016: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/arti

β-Amyloid accumulation in the human brain after one night of sleep deprivation, Ehsan Shokri-Kojori et. al., 2018: http://www.pnas.org/content/early/201

Sleep Disturbance, Inflammation, and Depression risks n Cancer survivors, Irwin et al, 2013: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3435451/


644 zobrazení

-- o osobní svobodě --

Jsme hrdým projektem Codeoflife.cz

Copyright © 2019 Hoř Pomalu - VŠECHNA PRÁVA VYHRAZENA