PROČ JÍST JEDNO JÍDLO DENNĚ A JAK POMALU ZAČÍT

Aktualizace: 7. říj 2019


Věděl jsi, člověče, že nepřenosné nemoci jako jsou například rakovina, diabetes, kardiovaskulární nemoci nebo nemoc jako je Alzheimer a další jsou zodpovědné za 70 % všech globálních úmrtí? Co je ještě více důležité je, že mnoho lidí umírá na něco, čemu do větší míry můžeme předejít.

Většina z nás chce žít dlouho a zdravě a ten, kdo nechce žít dlouho, tak pravděpodobně chce alespoň být zdravý a silný. Na tom se asi shodneme, že?

Žijeme v době blahobytu, kdy si užíváme extrémního komfortu. Máme lednici plnou jídla, můžeme cestovat, máme v zimě doma teplo.. jenže.. číslo nepřenosných nemocí se za posledních deset let stále zvedá. Jak je to možné? Proč převážně umíráme na nepřenosné nemoci, kterým můžeme do větší části předejít? Je zde o pravdu mnoho faktorů, ale já si vyberu jeden z nich, který ovlivňujeme každý den a to je způsob, jakým se stravujeme. Ukazuje se, že půst je jeden z nejefektivnějších nástrojů, jak si zlepšit svoje zdraví a jak předejít různým chorobám. V tomto článku se však budu bavit o přerušovaném půstu a jenom jídlu denně.

Začneme tedy s proč – Proč jíst jedno jídlo denně?

Tento způsob je zde už po tisíciletí stejně tak jako půst, kdy člověk nejí v ten den vůbec nic, jen pije vodu. Vědecká půda se o toto téma začala zajímat více do hloubky až několik desítek let zpátky a potvrdily se zajímavé výsledky. Ukazuje se, že když budeš jíst jedno jídlo denně, tak získáš následující benefity:

- budeš žít pravděpodobně déle

- zhubneš přebytečná kila

- opravíš si DNA - takže omládneš

- zlepšíš si kůži

- zlepšíš si funkci imunitního systému

- získáš více mentální soustředěnosti

- zbavíš se únavy

- budeš mít silnější a zdravější tělo

- předejdeš mnoha nepřenosným chorobám (rakovina, diabetes, Alzheimer atd.)

- budeš mít lepší spánek

- začneš vědomě jíst – člověk si to jedno jídlo fakt užije

- resetuješ si stravovací zlozvyky – především cukrovinky – sníží se Ti chutě

- nebudeš tolik plýtvat jídlem

Pro nás lidi, není zas tak přirozené jíst třikrát nebo pětkrát denně, jak nám radí spousta super odborníků. To je jen výsledek naší společnosti a kultury. No a samozřejmě i výsledek tlaku potravinářského průmyslu. Když jsme žili jako lovci a sběrači, tak jsme taky neukládali jídlo v mrazáku, abychom ho mohli sníst později. Kolikrát jsme byli i několik dní bez jídla, možná i několik týdnů nebo déle. Nejedli jsme pravidelně každý den a rozhodně jsme nejedli pravidelně třikrát nebo pětkrát denně!

Mark Matson, vedoucí vyšetřovatel v Národním Institutu, kde zkoumá stárnutí píše v jedné ze svých studií, že ten nejvíc známý vzorec v moderní společnosti je jíst tři jídla denně plus k tomu nějaká ta sváča navíc. Tvrdí, že z evoluční perspektivy je to něco velmi abnormálního. Mnoho studií včetně těch jeho ukazují, že přerušovaný půst a to například jen 16 hodin nám může zlepšit zdraví, dodat sílu, odbourat únavu a předejít různým nepřenosným chorobám.

Tak jo, mrkneme na to více do hloubky.

1. BENEFIT – SPALOVÁNÍ PŘEBYTEČNÉHO TUKU

Tak jo, mrkneme na pár benefitů, které jsem vypsala výše. Začneme tím prvním a tím je spalování přebytečného tuku.

Pokaždé, když něco sníš, tak ta energie z toho jídla jde převážně do tvých jater a tam se uloží ve formě glykogenu a tam to trvá 10 až 12 hodin, než se glykogen spálí, vyčerpá. To znamená, když jíš několikrát za den a spíš v průměru 6 hodin, tak nikdy nenecháš tyto zásoby glykogenu vyčerpat. Navíc, pokud jíš jako průměrný Čech, který papá rohlíky, knedlíky, těstoviny a tak dále, tak se po jídle pravděpodobně cítíš víc unavený, než plný energie. No a tak máš pořád po dvou až třech hodinách hlad, takže když se nenajíš, je Ti blbě a bolí Tě břicho a jsi unavený. Pokud bys jedl první jídlo až například po 16 hodinách, tak Tvoje tělo 4 hodiny spaluje přebytečný tuk, protože k těmto zásobám po vyčerpání glykogenu má přístup. Jinak řečeno, tělo nejdříve sáhne po zásobách glykogenu a až pak jde do tukových zásob. Pokud nikdy nevyčerpáš zásoby glykogenu, což trvá právě 10 – 12 hodin od posledního jídla, tak se k tukovým zásobám nedostaneš.

Pokud jíme, tak to stimuluje náš metabolismus a další mechanismy v těle, které mají za následek to, že chceme jíst ještě víc. Speciálně moderní jídlo, které je vědecky navržené tak, abychom na některých látkách byli závislí. Pokud jíme méně, máme méně chutí a energii zpracováváme efektivněji.

JEDNODUŠE: Začneš přicházet o přebytečná kila a to přirozeným způsobem.

Jak ale na to?

1. Hlavně pomalu.

No, je důležité začít pomalu. Nikam nespěchat a vnímat svoje tělo. Když jsem začala najíždět na jedno jídlo denně, tak jsem začala tím, že jsem si dala lehkou večeři a druhý den první jídlo oddalovala co to jen šlo. Nejhorší byly chvíle, kdy měl přijít oběd, protože tělo si pamatuje asociaci s časem. Když to člověk ale překoná, což je tak 30 minut trápení, tak pocit hladu přejde. Každý den jsem to oddalovala o kousek dál, až jsem si dala nakonec jen večeři a to kolem 18:00. To bylo nakonec moje první a poslední jídlo. Vydržela jsem to půl roku, než přišly Vánoce. No a teď, když píšu tento článek, tak zase pomalu s půsty začínám. Teď je jaro, takže je i ideální čas začít.

2. Pít hodně vody.

Je mega důležité pít hodně vody. Hodně vody myslím klidně dvakrát tolik, než normálně piješ. Já vypiju klidně i 5 litrů vody za den, když jím jedno jídlo denně. Proč je to důležité? Jeden z důvodů je, že se Ti v těle začnou uvolňovat různé toxiny a ty chceš z těla vyplavat ven, jinak Ti začnou dělat neplechu a to by nemuselo být příjemné.

3. Hýbej se.

Pokud budeš celý den sedět za počítačem, tak se do tohoto experimentu raději ani nepouštěj. Je důležité, aby ses, člověče, hýbal. Můžeš sedět, ale ne několik hodin v kuse. Hýbej se, choď, cvič, dělej něco. Jinak si můžeš poškodit svalovou hmotu a budeš se cítit unavený.

4. Jídlo bohaté na minerály.

Pokud budeš jíst jen jedno jídlo denně, tak je důležité, abys snědl něco, co je bohaté na ty správné nutrienty, bohaté na minerály. Takže především zeleninu. Osobně jsem toho názoru, ať si každý jí, co chce, ale je důležité u toho vnímat svoje tělo. Je Ti po tomto jídle, co jsi, člověče, snědl lépe nebo jsi unavený a bolí Tě břicho? Uvidíš, ze začátku možná sníš cokoliv, co Ti přijde pod ruku, ale časem se Tvoje chutě restartují a budeš si opravdu vybírat, co do svého těla dáš.

5. Papej pomalu a vědomě.

Pokud budeš mít 16 hodin půst, tak je důležité, abys jídlo jedl pomalu. Kolikrát je naše mysl na jídlo připravená, ale naše tělo ještě připravené není. Pokud ho sníš rychle, tak tělu způsobuješ jen další stres navíc. Užij si svoje jediné jídlo pomalu a všímej si všech chutí a berev, které jídlo má. Nekoukej při tom na telefon nebo na televizi. Udělej si chvilku pro sebe a své jídlo.

7. Žádné švindlování.

Je jedno, jestli si před prvním jídlem zobneš borůvku nebo si uděláš mrkvovou šťávu. Není to voda a tohle Ti začne stimulovat metabolismus, takže je to vyhozená práce. Zkus být opravdu jen na vodě co nejdéle to jde a oddaluj tak svoje první jídlo.

2. BENEFIT – SVALOVÁ HMOTA

Když se podíváme na to, jak jsme vypadali dřív, když jsme lovili, a na to, jak vypadáme dnes, tak je to velký rozdíl. Naše těla jsou navržená tak, aby nás chránila, když není jídlo, takže když jsi na půstu, tak to chrání sval – nejsme unavení, protože musíme být připraveni na to, abychom šli lovit nebo si sehnali nějaké bobule. Samozřejmě, pokud budeš dělat běžné chyby, o kterých se zmíním na konci toho článku, pak o svalovou hmotu přijít můžeš. Také záleží na tom, kolik půstu budeš dělat a kolik vážíš teď. Pokud jsi spíše hubený typ a nechceš zhubnout, pak jedno jídlo by nemělo vadit – pokud bude vyvážené. Jakmile však budeš dělat delší půsty, třídenní nebo delší, pak už to problém být může.

Víš, člověče, půst vlastně stimuluje uvolnění růstového hormonu – takže Tvoje tělo půjde do svalů až když nebude mít jinou možnost, protože chce Tvoje svaly zachovat – abys mohl jít lovit. Podívej se na různé atlety – existuje čím dál tím více sportovců, kteří jí jen jedno jídlo denně nebo dávají do svého týdne půst, aby dosáhli nejlepších výsledků.

Když jsem ještě běhala ultramaratony, tak jsem se připravovala tak, že jsem držela různé půsty. Když cvičím jógu, tak dosáhnu nejlepších výsledků při půstech. Když cvičím s činkama, tak to samé. Samozřejmě se také někdy cítím dost hrozně, protože jsem podcenila pít hodně vody, málo se hýbu nebo jsem měla špatný spánek. Půst se nevyplácí nepodceňovat.

Pokud máš dobrý a kvalitní spánek, pak Tvoje tělo podporuje růstový hormon, který je důležitý pro to, aby Tvé svaly rostly přirozeně a kvalitně. Takže, pokud budeš jíst jedno jídlo denně, a budeš to dělat správně, pak to Tvoje svaly jen podpoří, nikoliv naopak. Pokud ale chceš vypadat jako nafouklej panák, což je velmi nepřirozené, pak tohle není cesta pro Tebe. Je také důležité, aby ses nepřecvičil – jakmile cvičíš moc a nedáš tělu odpočinek, tak to též svaly zasáhne a to negativním způsobem. Takže při půstech je velmi důležitý odpočinek!

Pokud cvičíš. Ideální čas pro trénink je hned ráno. Když se kvalitně vyspíš, tak tělo uvolní růstový hormon. No a jelikož to samé dělá půst, tak Tvůj trénink bude dvakrát tak efektivní. Znovu však upozorňuji, že je velmi důležité, aby ses vnímal. Každý mámé jiná těla.

JEDNODUŠE: Půst stimuluje růstový hormon, takže Tvůj trénink bude dvakrát tak efektivní.

3. BENEFIT - KETOLÁTKY

Jakmile Tvoje tělo spotřebuje glykogenové zásoby v játrech, tak začne víc spalovat tukové zásoby a vyrábět tzv. ketolátky. Ketolátky jsou velmi dobré pro Tvůj mozek a tělo. Ketolátka je jednoduše další zdroje energie, která je více stabilní a nelítá tak, jako když Tvoje tělo jede jen na glukóze. Ketolátky se vyrábí v játrech a vyrábí se z mastných kyselin, aby vyrobili energii. Když Tvoje tělo jede převážně na glukóze a má stále glykogenové zásoby plné, tak Tvoje tělo nemůže použít tento zdroj energie a to je škoda.

JEDNODUŠE: Tělo pojede na kvalitnějším palivu a díky tomu se budeš cítit méně unavený.

4. BENEFIT – OPRAVA DNA

Další studie ukazují, že půst stimuluje tzv. sirtuiny – konkrétně SIRT1 a SIRT3 – to je rodina proteinů, které jsou zodpovědné za opravu DNA. Víš, stárnutí je vlastně výsledek kumulativního poškození Tvého DNA. Takže, když aplikuješ půst do svého života na pravidelné bázy, tak můžeš i omládnout.

JEDNODUŠE: Omládneš.

5. BENEFIT – BUDOVÁNÍ NOVÝCH NEURONŮ V MOZKU

Půst je také skvělá prevence neurodegenerativních nemocí jako je Parkinsonova nebo Alzheimerova nemoc. Je to především díky tomu, že půst stimuluje výrobu neurotropického růstového faktoru BDNF a FGF, které stimulují růst nových neuronů v mozku. Když dáš svému trávicímu systému pauzu, tak Tvoje tělo se může soustředit na jinou práci, než trávit a tak začne s regenerací dalších systémů. Tvoje tělo je tak schopné se vyčistit – od různých toxinů.

JEDNODUŠE: Tělo začne opravovat systémy, které jsou potřeba.

6. BENEFIT - DLOUHOVĚKOST

Studie ukazují, že půst podporuje dlouhověkost a to z důvodů, které jsem už vysvětlila. Dalším důvodem je však ten, že Ti půst zrychlí metabolismus. Čím je totiž mladší tělo, tím má rychlejší metabolismus a naopak. Půst je však o životním stylu. Osobně jsem toho názoru, že jíst jedno jídlo denně je vlastně velmi udržitelné z dlouhodobého hlediska. Převážně proto, protože podobně jako Steve Jobs nosil jedno oblečení, tak Ty se nebudeš muset několikrát denně rozhodovat, co jíst.

TEMNÁ STRÁNKA PŮSTU

Nesmím zapomenout na temnou stránku půstu. Půstování, nebo klidně i jen jedno jídlo denně může být pro někoho také velmi nebezpečné. Pokud máš například nějaké vážné zdravotní problémy. Někteří lidé se můžou adaptovat velmi rychle, některým lidem to však může trvat déle. Každý z nás jsme jiný. Osobně mi to trvalo několik týdnů, než jsem byla schopná jíst jedno jídlo denně a pak mi to trvalo asi dva měsíce, než se na to moje tělo adaptovalo. Pokud dvacet let jíš třikrát denně nebo dokonce pětkrát denně, tak to bude pro Tvoje tělo šok. Je potřeba jít pomalu a vnímat svoje tělo. Doporučuji se nejdříve poradit s lékařem. Rozhodně ale ne jen tak s nějakým lékařem. Najdi si odborníka, který nemá jen titul, ale také něco v hlavě a který má i sám s půstem praktické zkušenosti.

Pokud budeš pít málo vody, tak se Ti může udělat špatně. Pokud začneš v zimě, může Ti být zima. Pokud máš špatný spánek, můžeš se cítit unavený atd.. Prostě půst je o cestě. Je důležité být všímavý ke svému tělu a nepodceňovat to.

Osobně si však myslím, že půst je cesta, kterou by si měl zkusit každý. Časem se třeba dostaneš i dál a dáš si půst i tři dny nebo sedm dní a to je teprve zážitek. Mnoho lidí používá půst i na své spirituální cestě. Člověk totiž dává pozornost úplně jinam.

Když nejsem na půstu a jím pravidelně, tak často cítím únavu nebo výkyvy nálad. Jakmile půst dodržuji, tak se cítím jako Pepek námořník po snězení špenátu. Jsem více mentálně svěží, nejsem unavená, mám větší radost ze života, nebolí mě břicho, mám lepší výsledky na tréninku a lepší spánek.

Jak jsem však zmiňovala několikrát, není to kouzelná hůlka, je to životní styl, cesta, která Tě však může hodně bavit a zlepšit Ti nejen zdraví, ale celý život.

Video verze:

ZDROJE:

KNIHY

SAPIENS: A BRIEF HISTORY OF HUMAN KIND. AUTOR: Yuval Noah Harari

Ronesh Sinha MD: The South Asian Health Solution: A Culturally Tailored Guide to Lose Fat, Increase Energy and Avoid Disease

STUDIE

2017, Haas & Staels: Fasting the Microbiota to Improve Metabolism?

2017, Cohen, Wei, Cheng et al.: Fasting-mimicking diet and markers/risk factors for aging, diabetes, cancer, and cardiovascular disease.

2017, Colquhoun, Gai, D’Agostino et al.: Comparison of Powerlifting Performance in Trained Men Using Traditional and Flexible Daily Undulating Periodization.

2016, D’Agostino, Egan: Fueling Performance: Ketones Enter the Mix.

2014, Choi & Mustoslavsky: Sirtuins, Metabolism, and DNA repair.

2013, Zhu et al.: Metabolic regulation of Sirtuins upon fasting and the implication for cancer.

2010, Glick, Barth & Macleod: Autophagy: cellular and molecular mechanisms

#půst #jídlo #fitness #životnístyl #síla

0 zobrazení

,,Originality is the one thing which unoriginal minds cannot feel the use of."

-- John Stuart Mill

Copyright © 2020 Veronika Allister - VŠECHNA PRÁVA VYHRAZENA