Jaký vliv má spánek na Tvojí paměť?

Aktualizace: 7. říj 2019




Víš co mě fascinuje celý můj život? Jo, je to spánek! Od mých šestnácti let jsem začala mít spánkové paralýzy a tak jsem se o spánek začla víc zajímat. Dalších deset let jsem ho sice brala jako nutné zlo, ale nějakým způsobem mě fascinoval. Nenáviděla jsem ho, zdržoval mě, ale bylo na něm něco magického, neprozkoumaného.

Spánek je jako oceán. Víme o něm tak málo a tak hodně nás k sobě přitahuje. Co moderní věda vlastně o spánku ví a co neví? Proč vlastně spíme? Jaký vliv má spánek na náš mozek, paměť a učení?

Nedostatek spánku a jeho vliv na náš mozek

Před pár dny se zrovna zveřejnila největší kontrolovaná studie na nedostatek spánku vůbec. Prováděli ji výzkumníci z Michigan University a ukázali, že nedostatek spánku může způsobit velké škody - přes pekaře, který přidá víc soli do sušenek, že se nedají jíst až po chirurgy, kterým se díky nespavosti zvyšuje chybovost při operacích. Je to tak, každý den doktoři nechají při operacích cca v jedenácti lidech houbičku, kterou zapomenou vyndat.

Experiment: Spánkový experiment zahrnoval 234 lidí, kteří přišli do laboratoře v deset hodin večer. Měli vykonávat aktivitu, která zahrnovala rozhodování po pořádku, v sekvencích. Výzkumníci je několikrát vyrušovali, aby si museli vzpomenout, kde vlastně skončili. O půlnoci polovina z nich odešla domů spát a polovina z nich zůstala v laboratoři po celou noc vzhůru. Ráno všichni, tedy obě dvě skupiny pokračovaly s tou samou činností. Ukázalo se, že skupina, která byla nevyspalá, měla velký nárůst chybovosti. Což není nic překvapivého. Nicméně, když se podíváme na výsledky do většího detailu, tak uvidíme, že v ten večer, když přišli všichni do laboratoře, tak všichni do jednoho splnili zadání. Nicméně ráno, cca 15 % nevyspalých účastníků chybovala v porovnání s 1 % vyspalých jedinců. Další věc je, že nevyspalí jedinci měli problém si zapamatovat, kde se nacházejí, když byli přeřušeni s porovnáním s vyspalými jedinci.

No a co z toho vyplývá? Že pokud je jedinec nevyspalý, pak více chybuje a jeho paměť funguje mnohem hůř. Není si pak schopen zapamatovat jednoduché kroky. Dokonce se ukazuje, že když je člověk nevyspalý a musí každý den čelit malinkým úkolům, jako je odpovědět na email nebo zprávu, tak je to pro jeho mozek opravdu bolestivý výkon.

Vliv spánku na Alzheimera a demenci

Žijeme v nevyspalém světě. Věděl jsi, že například každý druhý Američan spí méně jak šest hodin denně? Může spánek také za to, že se ve společnosti zvyšují nemoci jako je Alzheimer a stařecká demence? Vypadá to, že ano. I když je zde mnoho dalších faktorů, které tyto choroby ovlivňují, tak to vypadá, že spánek má na těchto chorobách velký podíl.

Když jdeme v noci spát a upadneme do fáze hlubokého spánku, který je pro nás klíčový, tak náš mozek vyrábí takové vlny. Ukazuje se, že u mladých a zdravých jedinců jsou tyto mozkové vlny během hlubokého spánku perfektně synchronizované, zatímco u starších jedinců (65+) se tyto mozkové vlny už tolik nesynchronizují. Tahle synchronizace je důležitá pro náš mozek, který doslova zapne tlačítko uložit pro veškeré nové vzpomínky a nové informace. Nicméně snížení této synchronizace v mozkových vlnách hlubokého spánku se děje už dříve a to i u lidí, kterým je 30 nebo 40 let. Je to z toho důvodu, že stárnutím přicházíme o buňky v prefrontálním kortexu a jak je ztrácíme, tak už náš mozek není schopen vyrobit tak kvalitní mozkové vlny v hlubokém spánku. Jinak řečeno, když se nám tyto mozkové vlny v hlubokém spánku nesynchronizují, tak náš mozek nemůže zmáčknou tlačítko uložit pro nové informace a vzpomínky. Tím pádem zapomínáme a jsme převážně odkázani na dlouhodobou paměť.

To vysvětluje, proč mi babička pořád dokola opakuje jeden a ten samý příběh z jejího mládí, ale už si nepamatuje, že jsme se včera viděly :)

Vliv spánku na učení

Spánek má tedy velký vliv na naší pamět a tedy i vliv na naše učení jako takové. Když se něco učíme, měli bychom jít spát hned potom, aby se to v našem mozku efektivně uložilo. To už jsme věděli dávno, ale dnes se ukazuje, že je ještě potřeba se vyspat před tím, než se něco učíme! Pokud chceš, aby Tvůj mozek byl schopný nasávat nové informace, potřebuješ se na to pořádně vyspat, jinak mu to nepůjde. A to doslova.

Když se podíváme na školní systém, tak je to trochu alarmující. Takže, pokud chceš například udělat zkoušku ve škole, nebo máš důležitou prezentaci v práci a chceš ze sebe vykřesat to nejlepší, tak se na to raději pořádně vyspi. To je ta nejlepší investice ze všech. Ponocování se rozhodně nevyplácí, i když si v tu chvíli myslíme, že je to ta nejlepší strategie. Není.

Co se vlastně ale děje v mozku?

Je zde něco, čemu se říká – hippocampus, který bydlí v tvém mozku – je to takový informativní inbox. Přijímač. Je velmi dobrý v získávání a přijímání nových složek, které si mozek má zapamatovat.

Při dalších studiích se ukázalo, že lidé, kteří spí osm hodin denně, tak jejich mozek byl schopen se krásně učit novým věcem, jejich inbox mohl přijímat nové informace a držet je. Oproti lidem, kteří nespali – vědci v jejich mozku nemohli naměřit žádný signál, jako by inbox neexistoval! Mozek ho prostě zavřel, aby nemohl konzumovat nové informace.

Když se podíváme na člověka, který spí každý den kvalitních osm denně, tak uvidíme, že během spánku jeho mozek jakoby tyto informace z tohoto inboxu, hippocampus, začal převádět do jiné části mozku - na místo, kde se to uloží do dlouhodobé paměti – do kortexu.

Takže když ráno vstaneš a jsi vyspalý, tak máš hned dva benefity:

1. Vzpomínky a nové informace se přesunuly z inboxu do dlouhodobé paměti, takže si je budeš lépe a déle pamatovat.

2. Tím, že jsi přesunul tyto nové informace z inboxu, tak sis tam vyčistil místo. Je to jako když si uložíš složky z inboxu na USB a přesouváš si složky například do DROPBOXU. Takže máš nové místo na to přijímat nové informace.

Tohle se děje v našem úžasném mozku každou noc! Nádhera, že?

Je to hodně zajímavé, protože když se podíváme na mnoho lidí ve společnosti, tak si uvědomíme, že spánek není naší prioritou číslo jedna. Mnoho lidí se ptá, jak si vytunit svůj spánek. No, prvním krokem je: posunout ho na své příčce priorit na prioritu číslo jedna! Bez toho to nepůjde. Je spousta kroků, jak si spánek zlepšit – na tohle však napíšu samostatný článek.

Spánek a děti

Když je spánek tak důležitý proto, abychom se lépe učili, tak proč musí děti vstávat tak brzy do školy? V Americe například už existují školy, které na základě těchto informací začaly vyučovat v pozdějších dopoledních hodinách. Učitelé začali dokonce i měřit, jaký vliv tato drobná změna měla na výsledky dětí. Je to hodně zajímavé, protože i tak malá změna jako jedna hodina má na děti velký vliv!

V jedné škole posunuli vyučovací hodiny Od 7:25 na 8:30. Když se však vyučovací hodiny posunuly o jednu hodinu, tak se něco změnilo. Výsledky ukázaly, že studenti se zlepšili o cca o 25% rok poté, co začali chodit do školy o hodinu déle. Naopak problémy v chování se snížily! Tohle ovlivní, na jakou universitu tyto děti půjdou, až školu vystudují. A pravděpodobně to ovlivní i to, jakým směrem se ve svém životě vydají. Tohle je zajímavé, ale co je ještě zajímavější je, že jejich pravděpodobná délka života se zvýšila!

Ano, je to tak. Víš jaká je nejčastější smrt mezi teenegery? Ne, není to sebevražda, ta je až na druhém místě. Je to autonehoda. A zde má spánek ohromnou roli.

Další škola posunula vyučovací hodiny od 7:25 na 8:55 – tedy o hodinu a půl a měřili rozdíly mezi autonehodami studentů. Ukázalo se, že autonehody se snížily o 70%! Což není málo... V Americe řídí od 16ti let mimochodem.

Měli bychom se zamyslet nad tím, jak moc ranní hodiny ovlivňují naše děti, další generaci lídrů. Jedna věc je, že pácháme ohavné experimenty sami na sobě, to je naše věc, sami jsme se pro to rozhodli, ale druhá věc je, že to samé pácháme na svých dětech, kteří si sami ještě vybrat nemůžou.

Doufám, že se tohle brzy změní a i u nás v ČR budeme posílat děti do škol později. Dopřejeme jim spánek, který si zaslouží a který tak nezbytně potřebují.

Dobrou.

Video verze:

Hlavní zdroje:

Proč spíme, Matt Walker, 2017: https://www.melvil.cz/kniha-proc-spime/

Effects of sleep deprivation on procedual errors, Fenn et al., 2018: http://psycnet.apa.org/doiLanding?doi... School start times..,,

Chapman et.al., 2016: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/arti...

β-Amyloid accumulation in the human brain after one night of sleep deprivation, Ehsan Shokri-Kojori et. al., 2018: http://www.pnas.org/content/early/201...


611 zobrazení

,,Originality is the one thing which unoriginal minds cannot feel the use of."

-- John Stuart Mill

Copyright © 2020 Veronika Allister - VŠECHNA PRÁVA VYHRAZENA