Biohacking: aneb umění lidského potenciálu

Aktualizace: 7. říj 2019




Co je to vlastně ten biohacking a proč bychom se o něj měli zajímat?

Biohacking je takový moderní nový princip, směr, který v budoucnosti může radikálně ovlivnit naše životy.

Jednoduše řečeno, biohacking je kombinace umění a vědy, které studují jak nejlépe naplnit lidský potenciál. Je to směr, který má určité principy a postupy, které nám pomáhají kontrolovat své zdraví, svojí vlastní biologii, a tedy i svojí náladu, výkon a celkově – náš život. Biohacking se mi líbí z toho důvodu, že má spoustu zábavných hraček, nástrojů, se kterými si člověk může hrát, experimentovat, a zároveň se biohacking opírá o vědecké principy, které experimenty dokážou změřit.

Ideální kombinace, co myslíte?

Biohackery si můžete představit jako lidi, kteří zkoumají svojí vlastní biologii z pohodlí domova nebo malých laboratoří. Zkoumají se. Skrz na skrz. Měří si například hormony, HRV, spánek, zkoumají svoje DNA, mikrobiom, mysl, vědomí.. prostě jsou to takoví experimentátoři, badatelé. Osobně sem řadím i tzv. psychonauty, kteří experimentují s psychedeliky a testují tak hranice svého vědomí skrz svůj nervový systém.

Je to velká otázka, co pod biohacking ještě spadá a co už ne. Nicméně, je to na vás, kam biohacking bude pro vás osobně spadat a kam už zase ne. Je to svobodný směr, který zatím nemám moc mantinelů.

Lidé, kteří se o biohacking zajímají často o biologii a biochemii nic nevědí. Učí se ale za pochodu. Nepotřebují diplomy k tomu, aby zkoumali. Stačí jim prostředí, ve kterém se zrovna nacházejí.

Biohacking je o osobní svobodě. Můžeme se zkoumat bez diplomů, hravě a sami. Prostě jít do hloubky své podstaty. Osobně mě člověk fascinuje a zkoumám sama sebe právě proto, že jsem zvědavá kam až lidský potenciál můžeme naplnit. Nejsem odborník, jen sdílím svojí cestu a svoje vlastní experimenty, které na sobě dělám.

Biohacking vlastně vnímám tak, že zkoumáme uvnitř svoje systémy a hrajeme si s nimi – zkoumáme, k čemu jsou a kam až nás mohou zavést.

Tak jo, mrkneme na pár postupů, které pod biohacking spadají. Nepůjdu vůbec do hloubky. To není smyslem tohoto videa. Smyslem tohoto videa je nastínit co to biohacking je obecně. V dalších článcích už půjdu více do hloubky v každé z následujících kategorií.

1. MENTÁLNÍ TRÉNINK

Mysl hraje klíčovou roli, co se týče naší biologie. Můžeme svojí mysl trénovat různě. Můžeme tvořit nebe na zemi, kdy tvoříme podle sebe, nebo naopak si prožívat peklo, kde hrajeme roli oběti. Biohacking s tímhle vším velmi úzce souvisí. Zde jsou mentální hračky, které používám já:

  • Meditace – ať už řízené, nebo své vlastní. Nedat si každý den meditaci je jako nevyčistit si zuby. Myslím to vážně. Proč je meditace důležitá ví každý úspěšný člověk, dnes už i věděc a v neposlední řadě lidé, kteří mají jakoukoliv zodpovědnost včetně rodičů. Pomáhají nám čistit bordel z hlavy a formují strukturu našeho mozku. To je dost důležitá úloha.

  • Dechová cvičení – různá dechová cvičení, která ovlivňují naší biochemii v ten danný okamžik. Například Wim Hofova Metoda, která je velmi účinná, praktická a jednoduchá. Přesný postup této metody najdeš na mém YT kanále zde. Dechových cvičení je nespočet, ale tato metoda spolu s Box Breathingem (Krabicovém dýchání) mi přijdou nejvíce efektivní, zábavné a jednoduché. Krabicové dýchání najdeš zde.

  • Hudba – osobně kromě Rock&Rollu a islandské hudby poslouchám hodně 3D hudbu od Synctuition (apka).

2. PRÁCE S CHLADEM

Chlad je hodně zajímavá hračka, jak se udržovat v kondici, jak si vytvořit hnědý tuk v těle, který energii neukládá, jako bílý tuk, ale využívá ji okamžitě. Míra hnědého tuku v našem těle ovlivňuje náš metabolismus. Lidé s větším množstvím hnědého tuku mají lepší kontrolu nad svým cukrem, lepší citlivost na inzulín a mají rychlejší metabolismus. No a jeden ze způsobů, jak v sobě hnědý tuk aktivovat je právě otužování, práce s chladem. Jde o životní styl. Můžete se naložit do ledové vany, ale více udržitelné mi přijde chodit do přírody, když to jde. Dát si ledovou sprchu po teplé a méně se oblékat. Také mám ráda teplo – jde o rovnováhu. Ale pokud nás chlad kontroluje, můžeme začít trénovat, aby to bylo naopak.

3. PÉČE O STŘEVA

Obecně se staráme o to, co dělá dobře našemu mikrobiomu uvnitř nás. Mikrobiom je taková banda hub, virů, baktošek, kvasinek a prvoků, kteří sídlí v našem úžasném lidském těle. No a střevním mikrobiom se podílí nejen na našem trávení, ale také na vývoji imunitního systému. Pokud náš mikrobiom není zdravý, ovlivňuje to negativně naší psychiku, vznikají alergie a různá autoimunitní a kardiovaskulární onemocnění, buduje se obezita, nádory, záněty atd. Hm, takže starat se o svůj mikrobiom s láskou se teda sakra vyplatí.

V dalších dílech proberu více do hloubky každý z těchto bodů, ale pro jednoduchost a záměr tohoto článku zatím jen takto povrchně. Můj mikrobiom má hodně rád fermentované výrobky včetně kokosového jogurtu od Wild & Coco nebo nápoje Kombuchy a fermentované zeleniny Kimchi od Tom-Chi no a nebo mňamky od Powerlogy.

4. PÉČE O SVOJE MITOCHONDRIE

V těle máme takové pomocníky, které nám dodávají energii a zpomalují nebo zrychlují naše stárnutí. Říká se jim mitochondrie. Pokud jsou v nerovnováze a něco jim je, pak cítíme větší únavu, ztrácíme paměť, špatně se nám může dýchat atd. Jejich funkce je vlastně jednoduchá. Přeměňují kyslík a jídlo na energii. Tahle energie má i své jméno a to sice ATP – adenosin trifosfát, která dodává tuhle energii do všech systému v našem těle. No a víte kde taková mitochondrie vlastně bydlí? No.. přeci v našich buňkách. Naše jediná lidská buňka obsahuje stovky, některé až tisíce takových mitochondrií. Nádhera, že?

Takže, biohacking je též hodně o tom, že se staráme o tyhle nádherné tvory uvnitř nás.

5. JÍDLO

Tohle je velké téma. Existují obecné principy, na kterých se shodne většina lidí, včetně vědců a různých nutričních poradců, ale pokud chce jít člověk do hloubky, pak je potřeba jíst takové jídlo, které je sestavené pro nás, osobně. Každý z nás jsme jiný a je potřeba si s jídlem hrát, abychom zjistili, s jakým z nich se mazlit. Testovat se, zkoumat se.

Nejdříve je fajn vylepšit těch nejdůležitějších 20% a pak si hrát dál. Tohle bude jedno z hlavních témat v tomto roce na tomto kanále. Budu s vámi sdílet i různé biohackingové recepty, které vám dají sílu a budou vám chutnat.

6. PŮSTY a DETOXY

Různé pravidelné půsty včetně přerušovaných půstů a detoxů je velká součást biohackingu. Můžete jíst nějakou dobu jedno jídlo denně. Nebo jíst přerušovaným způsobem, tedy jíte jen například ve čtyřhodinovém oknu, nebo si dáte každý měsíc pět až deset dnů kokosový detox, kdy jste čistě na kokosové vodě atd. Tahle část je hodně zajímavá a hodně individuální. Často dostane ale naší biologii hodně rychle do latě. Mrkněte na moje videa na mém YouTube kanálu, kde se o této problematice bavím víc do hloubky.

7. NOOTROPIKA, BYLINKY, ADAPTOGENY A DOPLŇKY

Nootropika jsou hodně zajímavé hračky. Jsou to doplňky stravy, které jsou sestaveny z látek, které nám dlouhodobě opravují mozek. Není to tedy žádný stimulant, který jede na úvěr. Naopak. Podporuje náší paměť, čistí nám mysl a zlepšuje různé kognitivní funkce, aniž by měli negativní nebo toxický vliv na náš mozek. Budu si letos vyrábět svoje z toho, co je dostupné v ČR a na Slovensku, tak můžete sledovat vývoj.

Pak jsou to samozřejmě různé bylinky – bylinky dokážou divy. Je fajn o nich ale něco vědět, popřípadě mít svého dědka kořenáře nebo babku kořenářku. Okolo sebe mám takových lidí hodně, kdybyste potřebovali namíchat nějakou ultra směs prakticky na cokoliv.

Další jsou různé adaptogeny, což jsou rostliny, které pomáhají našemu organismu se stresem, únavou a napětím. Osobně hodně piju například čaj z Amazonského pralesa, Wayusu.

No a pak jsou to různé doplňky stravy, se kterými to nepřeháním, ale přijde mi to opět jako velmi dobrý nástroj. Je však potřeba jít do hloubky doplňků – často je to jen totiž čistý business. Osobně mám doma vždy magnesium, které je ale biodostupné, aby si moje tělo mohlo vstřebat to, co potřebuje. Gabu na lepší spánek, extrakt z rostliny kava též na lepší spánek, l-glutamine, MCT olej a další.

8. FYZICKÉ CVIČENÍ

K tomu asi nemusím nic říkat. To je nám včem jasné, že?

9. SPÁNEK A LUCIDNÍ SNY

Spánek je též velké téma a dá se s ním hodně hrát. Je to zatím velmi podceňovaná oblast, což je velká škoda. Přitom pokud nemáme v pořádku spánek a tuníme ty další oblasti, tak je to kontraproduktivní. Existují samozřejmě různé doplňky (včetně magnesia a gaby a kavy), které náš spánek mohou zlepšit, nebo bylinky, dechová cvičení atd.. ale nejdříve je fajn začít tím, že si dovolíme spát buď více nebo že investujeme čas do toho, jak spát méně, ale kvalitněji. To vše jde, jen se spánku musí věnovat nějaký čas. Není to ze dne na den.

Součástí spánku je i hraní si se sny – jednoduše proto, protože existují tzv. lucidní sny – díky kterým si můžete ve snu vyřešit nebo naučit spoustu věcí, které vás ovlivní do každodenního života. Lucidní sen jednoduše znamená, že jste ve snu a víte, že jste ve snu. Na tohle jsou různé techniky, některé popisuji ve své knize Hoř pomalu, ale existují i externí pomocníci. Například bylinka Calea zacatechichi, rostlina, která nám pomáhá si uvědomit, že sníme. Po vypití začneme cítit únavu a rozšířené smysly.

10. KREVNÍ TESTY VČETNĚ HORMONŮ

Měřit si pravidelně krevní testy jsou opravdu fajn. Bohužel to většinou dopadá tak, že si je platíte na samoplátce – z různých důvodů, které zde asi nemusím popisovat. Je fajn například mrknout na červené a bílé krvinky, štítnou žlázu, pohlavní hormony včetně testosteronu, progesteronu a prolaktinu, Ferritinu a dalších.

11. PSYCHEDELIKA

No, tak tenhle bod sem zařazuju obecně, protože si myslím, že to sem patří, ale jsem si vědoma toho, že ne každý, kdo si s biohackingem hraje by souhlasil. Nicméně, psychedelika jsou víc a víc zkoumané téma na vědecké půdě a ukazuje se, že v budoucnosti budou mít velkou roli na lidskou psychiku a na lidské zdraví obecně. Vlastně už ten dopad je vidět teď, jen se to stále zkoumá a zkoumá. Tohle téma je ohromné a zatím velmi citlivé. V dalších dílech ho ráda proberu víc do hloubky.

Pokud vás biohacking zajímá, mrkněte na moje videa na mém YouTube kanálu, kde se ho dotýkám. Včetně dýchací techniky Wima Hofa, přerušovaného půstu, jednoho jídla denně, spánku a dalších.

Experimentujte, neberte se moc vážně a hrajte si!

Kreslená video verze článku zde:




1,060 zobrazení

-- o osobní svobodě --

Jsme hrdým projektem Codeoflife.cz

Copyright © 2019 Hoř Pomalu - VŠECHNA PRÁVA VYHRAZENA