Biohacking spánku

Aktualizace: 7. říj 2019


,,Spánek je nejlepší meditace." -- Dalai lama

Biohacking

Biohacking je relativně nový obor, který jednoduše znamená to, že si dokážeme vyladit svojí individuální biochemii z pohodlí svého domova. V tomto článku se chci bavit o spánku.

Spánek je dle mého osobního názoru nejklíčovější faktor pro lepší život. Pokud budu spát osm hodin, ale můj spánek nebude kvalitní, pak si z dlouhodobého hlediska zahrávám se svým zdravím. Mám horší nálady, jsem méně soustředěná, jsem nepříjemná na lidi, které miluji, nedokážu tolik naslouchat lidem, kteří to potřebují a celkově nejsem spokojená.

Není tedy až tak důležité, jak dlouho spím, ale jak je můj spánek kvalitní. Existuje mnoho technik všímavosti, meditací a dýchacích technik, které mi se spánkem pomohou. O některých jsem už psala a další zmiňuji ve své knize Hoř pomalu.

Začneme však bylinkami.

Bylinky pro spánek Bohů

Bylinka je droga, takže se nezapomeň vnímat, měřit se a aplikovat vše postupně. Rozhodně neaplikuj vše najednou.

#1 Třezalka a heřmánek. Zkus bylinný čaj třezalku nebo heřmánek. Mně osobně to moc nepomáhá, ale někteří lidé na tyto bylinky nedají dopustit. Ať už to zní jakkoliv divně, zkus si dát do čaje kapku MCT oleje nebo trochu másla, ať máš tuky na noc a nebudíš se tak v noci hladem. MCT olej doporučuji koupit. Je to kvalitní tuk, a tedy i palivo pro Tvůj mozek. Jen opatrně s jeho konzumací. Jednou jsem se jím předávkovala a noc tak nebyla moc příjemná.

#2 Kozlík. Také můžeš zkusit kozlík. Je to bylinka, která pěkně smrdí. Někdo se po ní ráno budí úplně grogy. Jako třeba já, takže opatrně. Na druhou stránku, pokud nemůžeš usnout, tohle Tě určitě uspí. Rozhodně lepší než prášky na spaní, které Ti v mozku udělají pěknou paseku.

#3 Mučenka. Další bylinku, kterou můžeš vypít před spaním, je mučenka. Ta tedy také moc nevoní, ale je též dobrá na stres.

#4 Kava. Kdybych Ti ale měla doporučit jednu jedinou bylinku, kterou stojí za to vyzkoušet, tak je to kava. Kava se ukazuje být jako nejúčinnější bylinka na lepší spánek. Kava je něco jako heřmánek na steroidech. Pochází z pacifických ostrovů, kde ji lidé používají už po staletí, a to na různé druhy bolesti, dokonce i menstruační, na stres a lepší spánek. Tajemství bylinky kava leží v kavalaktonech, psychoaktivních čás rostliny kava. ¨

Lidé též používají kavu místo alkoholu. Tělo se totiž zrelaxuje, jako když si dáš sklenku vína, ale mentálně jsi stále svěží. Neotupí Tě to jako alkohol. Několik studií dokonce ukázalo, že kava se dá srovnávat s antidepresivy, a to bez vedlejších účinků a závislosti. Zkus si dělat tento čaj tak hodinku před spaním. I když vzniklo několik studií, které ukázaly, že dlouhodobé užívání kavy zhorší činnost Tvých jater, další studie tento výrok nedávno zase znegovaly. Lidé, kteří s kavou měli problémy brali spolu s kavou léky, které nepůsobily dobře na jejich játra a někteří byli alergičtí, což je velmi vzácné.

Takže pro většinu lidí by měla kava být v pohodě. Pokud si ale nejsi jistý, poraď se nejdříve se svým lékařem. Kava je rozhodně můj favorit. Jestli mám pořád něco při ruce, když cestuji, tak je to právě extrakt z kavy.

Nepiju ji každý den, ale používám ji při menstruačních problémech a v obdobích, kdy mám více stresu a nemůžu večer usnout. Jako v předešlích sekcích Tě vyzývám k tomu, abys tyto bylinky aplikoval na sobě postupně a psal si, kam se posouváš. Zkus každou bylinku po dobu tří týdnů.

Kroků za kvalitním spánkem je mnohem více, ale pokud zkusíš alespoň zmíněné triky, tak šance, že se Tvůj spánek radikálně změní, je ohromná. Pokud máš jakékoliv vážnější zdravotní problémy nebo bereš nějaké léky, konzultuj vše se svým lékařem. Osobně, když jsem začala dělat konkrétní kroky

k lepšímu spánku, tak jsem se dostávala do frustrací, protože nic nefungovalo. Byla jsem totiž moc zbrklá a nedokázala jsem výše zmíněné kroky aplikovat delší dobu a vnímat se.

Cesta za kvalitním spánkem může být tedy delší, ale je to cesta, do které se vyplatí svůj čas investovat. S kvalitnějším spánkem budeš mít kvalitnější život.

Další krok jsou různé mindfulness techniky. Je jich opravdu hodně. Mnoho takových technik jsem nakreslila do animovaného online kurzu, kde lidi provádím krok za krokem. Pokud se do tuningu svého spánku chceš pomalu opřít, tak to můžeš vyzkoušet.

Dobrou.

--

Veronika

#spánek #biohacking #třezalka #bylinky #kava #heřmánek #mučenka #kozlík

1,110 zobrazení

,,Originality is the one thing which unoriginal minds cannot feel the use of."

-- John Stuart Mill

Copyright © 2020 Veronika Allister - VŠECHNA PRÁVA VYHRAZENA