Jak funguje FAST FASHION (rychlá móda) a co s tím?

Aktualizace: 7. říj 2019


PRŮSER FAST FASHION

Víme co je to vlastně FAST FASHION, neboli rychlá móda a jak velký průser to vlastně je? Sama jsem byla otrokem rychlé módy a to dost dlouho, než mi došlo, že takhle už žít nechci a že tento životní styl už taky nechci podporovat.

Řetězce jako jsou H&M, ZARA, NIKE, ADIDAS a další jsou krásným příkladem rychlé módy, která má na planetu velmi negativní dopad.

Nejdříve mrkneme na to, jaké negativní dopady tato rychlá móda vlastně má:

1. Módní průmysl je momentálně jedním z největších znečišťovatelů životního prostředí – vody, půdy a ovzduší - Módní průmysl vyrábí 2 milióny tun odpadu každý rok – 2.1 millionů CO2 a 70 milionu vody – H20. Co se týče vody, tak jí velmi plýtvá na výrobu takového oblečení. Víš kolik se spotřebuje litrů vody na výrobu džínů. Skoro 4 000 !!!!!!!!!!

2. Díky nízké ceně (i za cenu špatné kvality) se zvyšuje míra konzumerizmu a tím vzniká nejen znečištování, ale i ohromný přebytek oblečení, které nikdo nechce.

3. Neetická výroba, kde zaměstnanci podléhají extrémně těžkým podmínkám, díky kterým někteří i přijdou o život.

4. Hodně barev, které se při výrobě používá mají v sobě toxické látky, které mají negativní dopad na lidské zdraví a další

KDE SKONČÍ MOJE TRIČKO?

Kde vlastně skončí oblečení, které si koupím od těchto velkých obchodníků, když už ho nechci? No, dám ho do kontejneru na oblečení a to půjde přeci na charitu, ne? Dají to oblečení někomu, kdo na něj nemá. Hm.. no, možná ano, možná ne. Většina ne. Nebo ho můžu dát do těch boxů, které najdu v těchto velkých obchodech, kde je napsáno, že moje oblečení řádně zrecyklují nebo dají potřebným nebo že z něj vyrobí oblečení nové a ještě mi k tomu dají slevu na další nákup. To zní skvěle, že? To jo, ale realita je trochu jiná.

85% oblečení, které dáš do těchto kontejnerů nebo boxů v obchodech skončí na skládce, protože už toho oblečení je prostě moc. Například v Severní Americe se odhaduje, že takového oblečení je přes 11 miliard kilogramů za rok. A většina z tohoto oblečení je vyrobena z látek, které se velmi špatně a dlouho rozkládají. A tento odpad jde do našich řek, oceánů, půdy a vzduchu.

Momentální technologie není tak efektivní a levná, aby pro takové řetězce bylo levnější vyrobit nové tričko ze starého, tak vyrábí nové z nového. Výroba nového oblečení ze starého se sice děje, ale je to méně než 1% ze všeho oblečení, které se od lidí vybere.

No, takže tu máme oblečení, které nechceme, řekněme tričko – dáme ho do kontejnerů na charitu nebo do boxu v obchodě u těchto velkých prodejců. Kde moje tričko skončí? Pokud ho dáš do charitativního kontejneru, tak poputuje na tu charitu, kde to začnou spracovávat. Jenže jelikož je toho hodně, tak například i taková Armáda Spásy už neví co s těma hadrama dělat, že to prodává prostředníkovi a to samé dělají i ty velké společnosti jako je H&M, Nike, Adidas, Zara a další. Takže teď je tvoje tričko u prostředníka, který ho za peníze!!! odkoupil. No a jelikož ho koupil jako zboží, tak ho také jako zboží a ještě ze ziskem prodá dál. A víš komu? Někomu, kdo bydlí daleko přes moře. Prodá ho lidem v méně rozvinutých zemí, jako je například Jižní Amerika nebo Afrika. V Nairobi v Kenye je to velký business. Jenže jelikož je toto oblečení ve špatné kvalitě a je ho hodně, tak je tam toho teď tolik, že vznikají velké skládky, kde toto oblečení, který jsi dal s dobrým úmyslem na charitu končí. Takže ano, Tvoje oblečení skončí v Africe, jen ne jako dárek a důsledek nevypadá tak, jak bychom si představovali.

To má samozřejmě mnoho dalších následků, sice to zaměstná pár lidí v Africe, ale ve finále to jejich trh degraduje, protože místní lidé nemohou prodávat svůj tradiční textil, protože není tak levný.

Takže 1% se využije na výrobu nového oblečení. Zhruba 14% se roztříhá a použije jako malířská tkanina nebo izolace. Zbytek, tedy cca 85% skončí v méně rozvinutých zemí, kde většina z toho skončí na skládce.

Je ale opravdu problém v systému nebo v našem globálním myšlení a životním stylu? Problém totiž je, že je na světě víc hadrů, než lidí, kteří je potřebují. A problém je, že si kupujeme oblečení, ke kterému nemáme vztah a které za pár týdnů až měsíců odložíme a koupíme si nové. Samozřejmě zde ani nerozvádím sociální tlak toho, co zrovna frčí..

ŘEŠENÍ?

- Kupovat oblečení u zodpovědného výrobce – kde Ti prodají tričko a když už ho nebudeš chtít, tak ho řádně zrecyklují a neprodají ho do méně rozvinutých zemí, u výrobce, který žije místo rychlou módou, módou pomalou. Co znamená pomalá móda se dozvíš v dalším videu.

- Oblečení si vyměnovat. Máš komunitu kámošek nebo kámošů? Super, co si takhle oblečení navzájem vyměnovat?

- Když už musíš nakupovat a není nikde zodpovědný výrobce, tak běž do sekáče – ale ani sekáč není dlouhodobým řešením.

- Oblečení daruj, udělej si svůj průzkum a daruj oblečení na takovou charitu, u které budeš vědět, že se to nedostane do tohoto kolotoče.

- No a ve finále do svého života můžeme všichni aplikovat minimalismus a kupovat si oblečení méně. Vážit si věcí, které máme.

Osobně se sama sebe vždy ptám: Nosila bych toto oblečení i za 10 let? A vydrží 10 let? Víte, je to o životním stylu. Pokud budu používat oblečení, které už doma mám, můžu využít svojí kreativitu a najít si tak svůj vlastní autentický styl. Využijme čas místo skrolování na sociálních sítí k tomu, abychom tu na této krásné planetě mohli ještě nějaký ten pátek zůstat. Starejme se o svoje věci. Za jakoukoliv věc, kterou máme, máme také zodpovědnost. Moje babičky mají například oblečení desítky let, protože si jich váží a umí se o ně starat. Já vím, že žijeme v rychlém světě, kde jsme chudí co se týče času, ale je to opravdu svět ve kterém chceme žít a ve kterém chceme, aby žily naše děti? Můžeme začít u sebe, ale bohužel jen toto nestačí. Je potřeba o tom mluvit nahlas. Dnešní doba tomu nahrává. Žijeme v době, kdy můžeme Internet použít jako nástroj k šíření této myšlenky. Mladí YouTubeři a blogeři mají velkou moc. Tak snad ji většina z nás využije k něčemu, co má větší smysl.

Tak jo, pokud se Ti myšlenka pomalé módy, udržitelnosti a osobní zodpovědnosti líbila, tak nezapomeň šířit myšlenku dál!

Jinak v ČR nedávno vzniknul nový časopis, který toto téma řeší hodně prakticky a hodně do hloubky. Časopis SLOU - časopis pro smysluplný život. Určitě doporučuji odebírat.

Jo a tady je animovaná verze tohoto článku:

#slowfashion #slowmovement #slowphilosophy

407 zobrazení

,,Originality is the one thing which unoriginal minds cannot feel the use of."

-- John Stuart Mill

Copyright © 2020 Veronika Allister - VŠECHNA PRÁVA VYHRAZENA