Wim Hofova Metoda a náš ukradený evoluční potenciál

Aktualizace: 7. říj 2019


,,Nebojím se smrti. Bojím se nežít naplno."

-- Wim Hof

Jak nás doba blahobytu pomalu zabíjí

Žijeme v době blahobytu. V přetopených domech s dvěma autama v garáži a plnou ledničkou. Užíváme si extrémního komfortu, který si kdysi mohla užívat jen šlechta. To je krásné. Nicméně, nic se nemá přehánět. Užívat si blahobyt a nekonečné možnosti, které nám dnešní doba dává je dobré, ale jen do určité míry.

Do té míry, kdy nás blahobyt nezačne zevnitř pomalu požírat. Jakmile se totiž necháme blahobytem pomalu požírat, tak upadáme do depresí, ztrácíme smysl života, tloustneme a jsme celkově velmi nespokojení. Co tedy s tím?

Bod, kde jsme neomezení

Kde je ten bod, kde se cítíme maximálně spokojení a neomezení? Když jsme v rovnováze.

Rovnováha je bod neomezenosti, kam chceme směřovat. Pokud si tedy užívám extrémní komfort, tak ho musím vyvážit extrémním diskomfortem.

Každý z nás se do rovnováhy dostáváme jinak a každý z nás jsme jiný. Takže to, co si přečteš

v tomto článku aplikuj na svou individuální osobu. Neber zde nic dogmaticky a hlavně se neporovnávej. Každý jsme jiný a to je krásné. Tento článek může být pro někoho velmi extrémní. Věř ale, že to jen jako extrém vypadá.

Takže, abychom se dostali do rovnováhy v dnešní době luxusu, můžeme si nastavit svoje limity. Například, nemusíme se přežírat, ale můžeme si občas dát dort. Nemusíme jíst každý den, ale můžeme si občas dát den půstu. Nemusíme si dávat jen teplou sprchu, můžeme si na konci teplé sprchy na 10 vteřin obrátit kohoutek druhým směrem. Jsou to maličkosti, které nás dovedou k superverzi našeho já.

Osobně vidím velký smysl v tzv. Wim Hofově metodě. Díky této metodě se před pár lety poprvné

v lidské historii ukázalo, že si můžeme svůj autonomní nervový systém a svůj imunitní systém zlepšit sílou vůle. I když testovaná skupina lidí byli jen zdraví muži a je zde ještě velký prostor pro vědecké zkoumání, tak jsme možná u zrodu něčeho velkého. Osobně WHM vnímám jako revoluční, která nám v sobě pomůže probudit ukradený evoluční potenciál.

Tento potenciál v sobě máme všichni, jen jsme ho v době blahobytu zapomněli využívat, protože nebyl potřeba. Teď přichází ale doba, kdy opět začíná plnit svou funkci. Když nám doba nedá limity, tak si je musíme dát sami.

LEDOVÝ MUŽ, KTERÝ MĚNÍ SVĚT K LEPŠÍMU A TY MŮŽEŠ

S NÍM

Wim Hof je muž z Holandska, který má přezdívku „Ledový muž“. Je to člověk, který byl ještě před několika lety považovaný za blázna, co běhá maratony bez bot jen v trenkách na Aljašce. Například v roce 2009 byl Hof schopný uběhnout celý maraton v –20 °C oblečený jen v kraťasech. Je též držitelem 26 světových rekordů včetně nejdelší ledové koupele, a to 1 hodiny, 53 minut a 12 sekund!

V jednom experimentu dali vědci Hofovi injekci endotoxinu z bakterie Escherichia coli. Tělo normálního člověka reaguje na dávku endotoxinu silnou zánětlivou reakcí. Trénovaný Wim Hof dokázal ale tuto odpověď utlumit. Díky dýchací technice dokázal zvýšit hladinu protizánětlivého cytokinu IL-10 ve své krvi a naopak, prozánětlivé cytokiny TNF-α, IL-6, a IL-8 byly snížené. Podobný experiment byl později zopakován na skupině 12 dobrovolníků trénovaných Wim Hofovou metodou. V porovnání s kontrolní skupinou byla zánětlivá reakce jejich těla na podaný endotoxin výrazně snížená. Výsledky studie byly publikovány v prestižním vědeckém časopise Proceedings of the National Academy of Sciences.

Wim Hof si své tajemství tedy nenechal pro sebe a šel za vědci, aby ho otestovali a změřili, že to, co dokáže on, dokáže každý. Zpopularizoval tak techniku, která byla považována za velmi ezoterickou. Nicméně, když se podíváme dále do historie, zjistíme, že právě i stoikové kolem roku 0 ledové vany využívali k lepšímu zdraví.

Wim Hofova metoda ale není jen otužování. Síla této metody je v kombinaci třech věcí. Je to specifická dýchací technika, která je velmi podobná TUMMO dýchací technice, která je praktikována mnichy z Tibetu (nejen) už po tisíciletí.

Pak následuje meditační technika na soustředěnost a nakonec postupné otužování, až skončíme

v ledové vaně. Když jsem poprvé metodu zkoušela, byl to opravdu silný zážitek. Díky svým různým nemocem, které jsem v životě prodělala na tom můj imunitní systém a autonomní nervový systém moc dobře nebyl. Netvrdím, že Wim Hofova metoda byla jediná, která mi pomohla se zlepšením svého zdraví. Faktorů bylo více. Byla však jedna z nejúčinnějších.

Pokud chceš jít za hranice své mysli a svého těla, tak tuhle techniku musíš vyzkoušet! Je jedno kolik je Ti let. Technika je stavěná na jednoduchosti a dokáže se ji naučit každý a to za velmi krátkou dobu. Nicméně, pokud jsi těhotná nebo máš chronický stres, tak se nejdříve poraď se svým lékařem. Ideálně s takovým, který neviděl učebnici medicíny naposledy před 20 lety.

WIM HOFOVA METODA (WHM)

Tato metoda se testuje už pár let a ukazuje se, že její aplikace může pomoct lidem s únavou, větším fyzickým výkonem, ale stejně tak i lidem, kteří mají autoimunitní nemoci, srdeční problémy, problémy

s nadváhou a další.

POZOR! Předem upozorňuji, abys tuto techniku nebral na lehkou váhu, byl trpělivý, a hlavně všímavý ke svému tělu. Techniku můžeš dělat v jakémkoliv věku. Je třeba ji ale dělat postupně a vnímat se. Neskákej bez tréninku do ledové vany nebo jezera. Je rozdíl mezi hrdinstvím a debilitiou. Pokud budeš skákat do ledového jezera bez tréninku, tak si můžeš oddělat ledviny, nebo se i zabít. Podobně je to s dýcháním. Nedělej dýchací cvičení ve vodě. Můžeš tak ztratit vědomí, je to nebezpečné. Tak jo, jdeme na to!

#1 DÝCHÁNÍ:

1. Posaď se. Je jedno jak. Můžeš do tureckého sedu, na židli. Můžeš si i lehnout a přikrýt se dekou. Budeš si totiž hrát s poměrem kyslíku a oxidu uhličitého, může Ti být tedy trochu zima. Několikrát se zhluboka nadechni a zhluboka vydechni, aby sis zahřál plíce. Snaž se dýchat do břicha.

2. Pak se začni hluboce nadechovat. Nadechni se, co to jde, a hlasitě vydechni. Snaž se nevydechovat veškerý vzduch. Takže hluboký nádech a krátký výdech bez tlaku. Nádech co to jen jde a výdech nech jít sám. Žádný tlak. V této fázi do sebe dostávaš více kyslíku a snižuješ oxid uhličitý. Možná se Ti podaří tyto nádechy zopakovat tak třicetkrát, než se Ti začne motat hlava. Ideálně dýchej nosem.

3. Jakmile se Ti začne trochu motat hlava, tak úplně vydechni a zadrž dech. Drž ho tak dlouho, jak jen to jde. Většinou nás překvapí, jak dlouho vydržíme bez úplného dechu. Je to z toho důvodu, že v předešlém kroku jsme si snížili oxid uhličitý a tím, že teď zadžíme dech, tak si ho znovu naakumulujeme. Bez CO2 by se O2 totiž nedostal do našich buněk. CO2 tedy není jen odpad, slouží jako dveře pro kyslík, který se potřebuje dostat tam, kam má.

S tréninkem se Ti čas bez dechu bude zvětšovat. V této fázi můžeš zavřít oči a soustředit se jen a jen na své tělo. Uvidíš, že ucítíš každou buňku ve svém těle. Pro mě je tento způsob meditace velmi silný. Často se stává, že lidé v této fázi začnou plakat. Veškerý stres jde totiž ven. Pokud plánuješ jít do studené vody, tak si v tento okamžik můžeš představovat horkou kouli, která Ti dodává teplo do každé buňky v těle. Nebo třeba plameny ohně, cokoliv, co Tě zahřeje.

4. Když už ucítíš, že se musíš nadechnout, udělej to. Zhluboka se nadechni a zadrž dech na patnáct sekund.

5. Vydechni a celý proces opakuj dle potřeby.

Začni na třech opakováních a zvyšuj je časem až na sedm.

Po tomto cvičení budeš mnohem silnější. Zkus si dát například kliky a uvidíš, že jich dáš víc než normálně.

#2 NASTAVENÍ MYSLI: MEDITAČNÍ TECHNIKA

Přichází na řadu nastavení mysli. Když na Wimu Hofovi dělali experimenty, tak zjistili, že když neaplikuje tento bod nastavení mysli, tak jeho tělo velmi rychle chladne, když je v ledové vaně.

Naopak, když tento bod aplikuje, tak jeho tělo vydrží déle teplé. Jinak řečeno,v tento moment si Wim objednává teplo. Teplo, které dodává do všech svých buněk v těle. Věděla jsem, že síla mysli je velké téma, ale když jsem četla tyto studie, tak jsem byla fascinovaná! Takže tento bod je zásadní.

Po svém dýchacím cvičení si nastav svou mysl. Znovu si objednej teplo. Můžeš si například představit již zmíněnou teplou kouli, která cestuje skrz Tvé tělo a dodává Ti tak teplo do všech buněk ve svém těle. Můžeš si též jednoduše představovat plameny ohně, které se dostávají do každé buňky v tvém těle. Je to prostě jen o tom říct své mysli, že teplo je na cestě. Je to podobné vizualizační meditaci, kterou dělají například atleti před svým výkonem.

Je též potřeba si věřit a jít do následujícího kroku s kuráží.

#3 LEDOVÁ SPOUŠŤ

WHM je o tom, že zkombinujeme dýchací techniku spolu s nastavení své mysli a vystavíme se ledovým podmínkám. V tom je ta síla. V kombinaci těchto tří faktorů. V tomto bodě se opravdu hodně vnímej. Pokud nemáš zkušenosti s ledovou sprchou nebo vanou, tak aplikuj vše pomalu a postupně.

Studeno-teplé cykly:

Když budeš své tělo pravidelně otužovat, Tvůj imunitní systém na tom bude lépe. Pokud jsi ještě nikdy nezkoušel ledovou sprchu, tak to pro Tebe bude šok. Stačí ale jen pár sekund jako první krok. Nebo si vlézt do sprchy a jen tak na sebe trochu cákat studenou vodu.

Začni postupně.

Skvělé je aplikovat teplo-studené cykly. To znamená, že si dáš teplou sprchu, jak dlouho jen chceš

a postupně přejdeš na studenou, kde zůstaneš minimálně 10 vteřin. Opakovat můžeš dle libosti několikrát za sebou. Doporučuji skončit se studenou sprchou. Zkus to například na sedm dní. Nemusíš si říkat, že to budeš dělat celý měsíc.

Sedm dní na sebe tak cákej trochu studené vody po aplikaci předešlých kroků a postupně navyšuj. Ideálně navyšuj do té doby, než se dostaneš na 10 minut studené sprchy.

Sprcha je dobrým prvním krokem, jestli s ničím podobným nemáš zkušenosti. Chce to postupovat pomalu. Vana pro Tebe může být moc velký šok.

Ledová vana:

Pokud pro Tebe 10 minut studené sprchy už není žádná výzva, tak můžeš zkusit ledovou vanu. Stačí, když si napustíš studenou vanu a do ní si dáš kostky ledu. Nech, ať se led rozpustí. Dej mu tak patnáct minut. Můžeš si dát do mrazáku i pet lahve s vodou, abys ledu měl více. Osobně mi vyhovuje, když do vody vlezu ihned, nikoliv postupně. Jakmile budeš ve vodě, nepanikař a soustřeď se na svůj dech. Dýchej zhluboka. Je potřeba, aby jsi dýchal zhluboka a soustředil se. Představuj si tu teplou kouli nebo plameny ohně, které Ti dodávají teplo do všech buněk v těle.

Hlavně dýchej pomalu a hluboce.

Pokud začneš ve vodě panikařit a dýchat rychle a povrchně, tak můžeš omdlít. Zkus ve vaně zůstat pár minut a s tréninkem postupně zvyšuj dobu svého pobytu v ledovém království. Své výsledky si piš a měř se. Lepší než vana je samozřejmě příroda, tam se nevytváří iluze bezpečí. V přírodě své tělo vnímáš lépe, než doma.

Musíš mít s sebou ale nějakou sekeru, abys rozbil led. Příroda je můj favorit. Dej si ale pozor

a nechoď zpočátku sám. Já jsem takhle jednou dostala křeč do nohy a myslela jsem, že už tam zůstanu.

Je potřeba své tělo vystavovat ledové vodě postupně. Pokud půjdeš rovnou do ledové vody bez tréninku, tak si můžeš opravdu ublížit. Nicméně, také nemusíš. Káždý z nás jsme individuál a je možné jít do ledové vany ihned.

V této metodě vidím velký smysl. Na světě jsou momentálně desítky síc lidí, kteří tuto metodu praktikují skoro na denní bázi a zvyšují si tak kvalitu svého života. Vědecké studie na toto téma probíhají po celém světě, včetně Stanfordu, Oxfordu a dalších světově uznávaných univerzit. Testují, jaký vliv má tato metoda na deprese, úzkosti a další nemoce dnešní doby. Ukázalo se totiž hodně lidí, kteří se díky této metodě dokázali vysekat z klinické deprese a různých nemocí. Nicméně se ještě neví, zdali to nebyla jen náhoda. Takže probíhají studie, kde se vše měří.

Co už ale potvrzené je, že Ti tato metoda pomůže vědomě ovlivnit svůj autonomní nervový systém. Pokud je pro Tebe ale ledová voda pořád extrém, tak zkoušej alespoň dýchací cvičení. Kdybych měla použít Paretovo pravidlo, tak je právě toto dýchací cvičení spolu s nastavení své mysli těch nejdůležitějších 20 % z celé WHM, které Tě dostanou na 80 % superverze svého já.

Díky této metodě dokážeme znovu objevit svou evoluční sílu, kterou jsme ztratili. Dýcháme špinavý vzduch, jíme jídlo, které je toxické a pijeme vodu, která na tom často není jinak. Touto metodou se toho ale dokážeme zbavit. Vracíme se tak k moudrosti přírody a využíváme její nástroje

k znovuobjevení superverze svého já.

Tato verze je velmi zjednodušená. I když je WHM velmi jednoduchá, tak je též velmi komplexní. Jestli Tě metoda zajímá víc, tak ji popisuji více do detailu ve své knize Hoř pomalu. Též jsem nakreslila online animovaný kurz, výzvu, kde Tě metodou provedu krok za krokem. Je to několika týdenní program. Pokud máš, člověče, rád vše prakticky a fyzicky, tak se k nám přidej na jeden z víkendů, které občas pořádáme v horách. Tam si vše můžeš vyzkoušet v praxi. Není to soutěž a je tedy jedno, na jaké jsi úrovni.

Máš všechny tři nástroje, které jsou zadarmo. Dech, svou mysl a ledovou vodu. Jakmile tuto metodu vyzkoušíš, zvedne se Ti s imunitním systém i sebevědomí. Příroda je něco, kam bychom se všichni měli vracet častěji. Máme v sobě ohromnou sílu a skryté superdovednosti, které křičí uvnitř nás, aby byly objeveny a naplněny. Jen se trochu vrátit k přírodě a vzpomenout si, čeho jsme jako lidské bytosti schopny.

Nežít ve strachu, ale žít s respektem ke své mysli, tělu, duši a samozřejmě s respektem ke svému okolí, ve kterém žiji.

Začít tak pomalu u sebe a dělat tak celkový svět lepším pro nás pro všechny.

VIDEO VERZE NAJDEŠ NA MÉM YOUTUBE KANÁLU METASKILLS:

1. DÍL:

2. DÍL:

--

Veronika

#wimhofovametoda #wimhof #ledovávana #studenásprcha #meditace #tummo

5,318 zobrazení

-- o osobní svobodě --

Jsme hrdým projektem Codeoflife.cz

Copyright © 2019 Hoř Pomalu - VŠECHNA PRÁVA VYHRAZENA